Pressenævnet kritiserer Redox

En person var omtalt krænkende i en artikel. Nævnet kritiserer, at Redox ikke gjorde nok for at sikre sig, at personen fik mulighed for at kommentere den kritiske omtale.

I artiklen ”For Friheds forsøg på at bygge en folkebevægelse slog fejl” fra august 2015 omtalte Redox en demonstration fem måneder tidligere, i marts 2015.
I den forbindelse blev en navngiven person beskyldt for at starte en slåskamp med en moddemonstrant.

Inden artiklen blev lagt på redox.dk, anmodede Redox personen om en udtalelse. Det skete ved en mail den 3. august. Personen fik af Redox svarfrist til 5. august kl. 15.00.
Redox modtog intet svar og offentliggjorde herefter artiklen 7. august med be-skyldningen uden klagers kommentar.

Personen har efterfølgende oplyst, at han ikke svarede, da han var på ferie og først så beskeden, da han kom hjem tre uger senere.

Pressenævnet har kritiseret, at Redox blot sendte en mail til klager og ikke var mere ihærdige i at opnå kontakt til personen. Han fik dermed ikke mulighed for at kommentere beskyldningerne. Pressenævnet lægger i den forbindelse vægt på, at omtalen af demonstrationen i marts – fem måneder tidligere – ikke var så aktuel i august, at der var grund til at bringe historien, før Redox havde sikret sig, at personen havde haft mulighed for at forholde sig til den kritiske omtale.

Pressenævnet kritiserer derfor Redox.

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra nævnet kan læses på: www.pressenaevnet.dk