KORTLÆGNING
Fashwave: Generation Identitærs nyfascistiske soundtrack
Generation Identitær påstår hårdnakket, at de ikke er nyfascister, men det gennemgående soundtrack til deres videoer er den nyfascistiske genre ‘fashwave’.
Publiceret den 3. maj 2020
Patrioter. Demokrater. Etnopluralister. Identitære. Det er nogle af de ord, som Generation Identitær typisk bruger til at beskrive sig selv. Derimod afviser de at være nyfascister.
Alligevel kan Redox nu dokumentere, at Generation Identitær som fast praksis bruger nyfascistiske musikere som soundtrack på deres aktionsvideoer. Genren ‘fashwave’ er blevet udbredt i takt med alt-right bevægelsens fremmarch i USA og har altså også fundet vej til den danske højrefløj.
Død over forrædere
2. juli 2018 gennemførte gruppen en aktion i København. I videoen fra aktionen, som ligger på Youtube, kan man se fem personer fra Generation Identitær gå ned af Gothersgade i det indre København. De fem unge og velklædte mennesker går målrettet mod Europa-Huset.
Der venter en trailer foran huset, som de tager nogle hvide klodser fra, og begynder at stable op foran døren til det lukkede kontor. De bygger en hvid mur. Tempoet er højt og actionpræget. Bagefter spraymaler de: “Byg Fort Europa” med blåt på den lille mur, og tilføjer Generation Identitærs karakteristiske græske lambda-tegn i gul nedenunder. Et symbol, der skal symbolisere spartanernes krig mod perserne, og altså GI’s politiske kamp som en fortsættelse af denne krig.
Nyfascisme?
Generation Identitær udspringer af den højreradikale ideologiske strømning, der kalder sig selv Det Nye Højre (på fransk: Nouvelle Droite), som opstod i kølvandet på Anden Verdenskrig, hvor højreradikalismen og fascismen skulle genopfinde sig selv. Vi bruger betegnelsen nyfascister om Generation Identitær. Du kan læse vores analyse her.
Det er nemt at overse musikken i videoen. Et tilsyneladende harmløst elektronisk beat. Det lyder i første omgang, som en billig version af soundtracket til Stranger Things på Netflix.. Men musikken er en del af den ideologiske pakke GI leverer. Det er et nummer fra Xurious, der er en af genren fashwave – sammensat af fascisme og synthwave – absolut hotteste navne. Nummeret i videoen hedder Death to Traitors (‘Død over forrædere’, red.).
Xurious er blevet bannet fra Youtube og en lang række andre platforme, men har endnu en Soundcloud, hvor Death to Traitors er hans mest hørte med 50.000 afspilninger. Der er altså ikke tale om et viralt hit, men Xurious er populær i alt-right-kredse.
Redox kortlægning viser, at Generation Identitær bruger fashwave musik i stort omfang. Ud af de 12 aktionsvideoer, som Redox har undersøgt, indeholder ni af dem fashwave-numre som lydspor. I otte af de ni videoer er det Xurious.
I den sidste bruger de den mere ukendte kunstner Iron Sounds’ sang Cognitive Dissident. Den har tidligere været promoveret på den svenske naziorganisation Nordiska Motståndsrörelsens hjemmeside som ‘ugens sang’.
Metapolitisk aktivisme
Generation Identitær (GI) er ny type gruppe på den ekstreme højrefløj i Danmark, der har fået stor opmærksomhed i det danske mediebillede. De har i forhold til mange andre grupper relativ stor opbakning og legitimitet i det danske politiske landskab. Det sker på trods af, at deres ideologi bedst kan beskrives som nyfascistisk, som Redox tidligere har beskrevet.
GI’s politisk strategi kaldes metapolitik. De forsøger at flytte det politiske mulighedsrum: De vil rykke ved, hvad der er muligt at sige politisk. En del af deres marketingsstrategi består i at rebrande højrefløjen med en ny æstetik, der inkluderer nye symboler, begreber og fremtoning. Deres musiksmag skal ses som en del af denne strategi.
“Kernen i marketing består af æstetik”
Fashwave kan bedst beskrives som instrumentelle synth-pop lydlandskaber, hvor det eneste, der afslører musikkens politiske tilhørsforhold, er titlerne. Forestil dig soundtracket fra 80’er-serien Knight Rider tilsat SS-cyborgs og heilende Trump-dukker. Forestil dig nyfascistiske slogans og symboler med æstetikken fra Tron-filmen og 80’er-farver.
Fashwave er altså både musik og en æstetik.
Det var Buzzfeed, der først beskrev fænomenet. Ifølge netmediet var Cyber Nazi den artist, der først rigtigt slog igennem med sange som ‘Galactic Lebensraum’ og ‘Right Wing Death Squad’. Lebensraum var navnet på den nazistisk koloniseringsstrategi i Europa. Cyber Nazis profiler er nu bannet fra alle musikplatforme.
Baggrunden for fashwave er en erkendelse på den radikale højrefløj om dens generelle æstetiske mangler. Skinheads og oi!-punk er ikke længere populærkulturelle fænomener – hvis de nogensinde har været det.
Det amerikanske Southern Poverty Law Center beskrev fashwave allerede i 2017. I deres kortlægning citerede de Andrew Anglin, grundlæggeren af det nynazistiske forum The Daily Stormer, for at beskrive udfordringen for højrefløjen således: “Vi prøver at skabe en massebevægelse (…) Kernen i marketing består af æstetik. Vi bliver nødt til at se tiltrækkende ud. Vi skal ramme medianen. Vi vil have normale mennesker. Vi vil gerne være hippe og vi vil gerne være sexede.”
Indtil fashwaves fremkomst har transformationen mest bestået af at ændre frisuren, symbolerne, garderoben og masser af memes, men, som nazilederen Andrew Anglin forklarer, har alt-right nu også en musikgenre. Han beskriver synthwave som det officielle soundtrack til alt-right, blandt andet fordi det er den “hvideste musik nogensinde”. En del af synthwaves tiltrækningskraft på alt-right-miljøet skyldes 80’er- og 90’er-nostalgien, der er udbredt i den internetkultur, hvor alt-right blandt andet rekrutterer.
Cyber Nazi har sin egen forklaring på fashwave. Han udråber i en mail til Vice’s musikredaktion THUMP fashwave som den “direkte arvtager til futurismen”. Futurismen var en italiensk kunstbevægelse, der hyldede det teknologiske fremskridt, vold, ungdom, fart og menneskets underkastelse for maskinen.
Umberto Boccionis skulptur “Unique Forms of Continuity in Space” er det måske mest kendte værk inden for futurismen. Kigger man på skulpturen, der forestiller en muskuløs mand i bevægelse, der i nutidens øjne minder om en cyborg, er det muligt at forstå Cyber Nazis sammenligning. Fascinationen af vold og teknologi går direkte igen hos Cyber Nazi. Især de rødøjede cyborgs, der vandrer rundt og patruljere byerne minder om Boccionis skulptur. Cyber Nazi forklarer videre, at han ser det som umuligt at bruge punk, folk og metal i dag: “Det er umuligt at bygge noget med de gamle og uddaterede genrer … Vi er unge mennesker som ikke har noget at gøre med skinheads, hooligans eller KKK-frimurere.”
Identitær yndlingsmusik
Generation Identitær ville aldrig associeres med hverken Cyber Nazi eller Andrew Anglin, men de forsøger at have den masseappel, som Anglin efterspørger. De ligner og opfører sig ikke som nynazistiske skinheads. Det er en af årsagerne til at Redox kalder dem for nyfascister. De tænker nyt og agerer anderledes end tidligere højreradikale grupper. Det er af den grund heller ikke overraskende, at de har omfavnet den musikalske nytænkning med stor iver.
GI’s yndlingskunstner Xurious er mindre eksplicit i sine titelvalg end Cyber Nazi. Alligevel er de ikke til at tage fejl af: Team White, Death to Traitors og Fight for Western Civilization er blot nogle af dem. Samtidig er de tilpas tvetydige til ikke direkte at trække et nazi-stempel, selvom de åbenlyst bygger på alt-right-bevægelsens ideologi og retorik.
Kigger man på kommentarerne til Xurious’ Death to Traitors-video bliver tingene dog mere eksplicitte. En bruger skriver: “This is a nearly perfect synthwave track and the most white power thing I have ever heard”, en i øvrigt relativ præcis opsummering af fashwaves formål, og en anden bruger skriver: “I wish all these faggots around me on the streetcar understood what was truly at stake. gas the kikes, race war now”.
Citerer britisk fascistleder
Myten om fashwave-genren er, at den opstod efter terrorangrebene i Paris i 2014. Xurious første nummer hedder derfor også Requiem for Paris.
Støt vores journalistik
Du kan støtte vores undersøgende journalistik ved at blive medlem af vores støtteforening Støttekollektivet.
Som medlem af Støttekollektivet får du invitationer til særarrangementer, der kun er for medlemmer.
Du kan også sende os en donation på Mobilepay 80905.
Xurious eget politiske ståsted kan der heller ikke være meget tvivl om. Hans ene album hedder Future Fash. Tydeligst er det i nummeret ‘Infinite Saxon’ lavet sammen med en anden fashwave-musiker med kunstnernavnet Vanguard. Her har de samplet bidder af en tale fra den engelske fascist Oswald Mosley, der var en personlig ven af Mussolini, og leder og grundlægger af British Union of Fascists frem til det blev forbudt i 1940. De identitæres yndlingskunstner er altså selv tydelig i sit fascistiske ståsted.
P3 havde engang sloganet “Du er hvad du lytter til”. Det gælder også for Generation Identitær.
Generation Identitær har ikke reageret på Redox’ henvendelser i forbindelse med denne artikel.
Du kan støtte vores fortsatte arbejde med at afdække den yderste højrefløj ved at give en donation på Mobilepay: 80905 eller ved at blive støttemedlem.