Udsnit af kommentarerne på Animas facebookkampagneside.

Corona-krisen: Dyreretsaktivister bag racistiske voldsopfordringer

På dyrerettighedsgruppen Animas facebookside går dyrevelfærdssympatisører amok i dødstrusler og racisme rettet mod kinesere. Det sker i kølvandet på et opslag om corona-virus og dyremarkeder i Kina.

Publiceret den 6. april 2020

Den seneste tid har flere medier rapporteret om episoder med racistisk chikane mod personer med asiatisk baggrund. Det sker i kølvandet på corona-pandemien.

Også blandt dyreretsaktivister florerer en racistisk idé om, at kinesere skal holdes kollektivt ansvarlige for udbredelsen af corona-virusen.

Kina skal bombes
Redox kan nu dokumentere, at dyreretsaktivister på organisationen Animas facebookkampagneside ‘Stop Dyremishandling’ opfordrer til vold og massemord mod kinesere. Det sker i debattråden under et opslag, hvor organisationen blandt andet skriver:

“Kinas markeder er et helvede for dyrene og en trussel mod mennesker. Dyrene er indespærret i små bure og stuvet sammen i stressende omgivelser. Nogle af dem bliver slagtet på stedet, hvilket medfører at vand, blod og dele af dyrekroppe flyder rundt.
Under de forhold er der stor risiko for, at nye vira spredes og muterer. Det var det, der skete på markedet i Wuhan, hvorfra coronavirussen udsprang. 😷”

Det har ledt til, at en lang række sympatisører af Animas dyrevelfærdsarbejde slynger om sig med racisme og voldsopfordringer. Vi bringer her et uddrag:

“Jeg er skide ligeglad med kineserne, de er selv skyld i deres situation,” skriver en.

“Tæppebo. B det lorte la. D” (“Tæppebomb det lorte land”, red.) lyder det fra en anden.

“Beskidt folkefærd så grufulde mennesker i hvertilfælde størstedelen🤮💣bump lortet så de stakkels dyr kan få fred,” foreslår en tredje.

“Kina burde bare slettes – har været der og dyr mishandles alle vegne der,” mener en fjerde.

“en atom bombe så bang,” opfordrer en femte.

“Primitivt folkefærd😡,” siger en sjette debattør, der suppleres af en syvende: “Fucking kinesere 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬”

Animas opslag blev publicere torsdag den 2. april ud på aften og hovedparten af kommentarerne blev skrevet samme aften. Ved Redox’ gennemgang lørdag aften, to døgn senere, står kommentarerne stadig.

Anima: Vi har ikke nået at slette på grund af travlhed
Forelagt de mange kommentarer svarer Anima i en email til Redox:

“Vi synes bestemt, at der skal holdes en god tone på vores opslag, og vi kommer også jævnligt til at opfordre til dette. I lige præcis dette tilfælde har jeg faktisk ikke set de pågældende kommentarer endnu, og dette skyldes desværre den nye Corona situation, som gør, at vi alle arbejder på lavere blus end sædvanligt, da vi, som så mange andre, arbejder hjemmefra med børn løbende rundt om benene Jeg er glad for, at du har gjort os opmærksom på problemet, for det vil vi selvfølgelig få kigget på hurtigst muligt,” skriver Emma Johansen, der arbejder som koordinator i dyrevelfærdsorganisationen.

Ikke et nyt fænomen
Både Jyllands-Posten, BT, Information og Solidaritet har beskrevet eksempler på racistisk chikane og vold mod personer med asiatisk baggrund.

På netmediet Eftertrykket har tre debattører skrevet en kronik, der ikke bare beskriver de dagsaktuelle hændelser, men sætter dem i en historisk kontekst. Deres opsummering lyder således:

“Når amerikanske asiatere tilegner sig våben af frygt for deres egen sikkerhed, sker det ikke i et historisk vakuum. Asiatiske mennesker er i hundredvis af år blevet fremstillet som urene, og de racistiske skræmmebilleder, som kobler os til coronavirussen, rummer det, som man også kalder ’yellow peril’ (’den gule fare’). Farven gul blev associeret med mennesker af asiatisk herkomst helt tilbage i 1758, da den svenske naturforsker Carl von Linné kategoriserede menneskeracen i tre grupper med hver deres distinkte farver og til sidst tildelte asiatere farven luridus, som han også brugte til at beskrive giftige planter, og som groft kan oversættes til ’ubehagelig lysegul’.

(…)

Det tager tid for et samfund at forme sig sådan, at voldsomme racistiske hændelser overhovedet kan opstå. Disse hændelser manifesterer sig ikke ud af det blå, men dukker op, fordi de er rodfæstet i frygten for det fremmede og racistiske forestillinger om asiatere, som er blevet dyrket og udviklet gennem historien. Men den historie skal have en ende: Hvis vi normaliserer racistiske stereotyper, accepterer vi også en normalisering af den vold, som asiatere lige nu oplever på globalt plan.”

Tags: ,